Saab NG900 1994-1998

Den andre eller "nye" generasjonen Saab 900 (ofte referert til som NG900 eller GM900 blant entusiaster) ble bygget på GMs GM2900 plattform var erstatning for den førstegenerasjons 900. Denne helt nye 900 ble produsert fra 1994 til og med1998. I midten av 1998 fikk den over 1100 individuelle forbedringer (noen ble faktisk introdusert på 98-modell 900), og ble omdøpt til Saab 9-3, i USA ble den nye modellen introdusert i 1999.

De forskjellige modellene inkluderte 900i (4-sylindret, ikke-turbo), S (4-sylindret, ikke-turbo i USA; noen ganger turbo på andre markeder) og SE (4-sylindret turbo eller V6 -modeller i tre-, fem- dørs og cabriolet karosseri. I 97 og 98 var det også en 900 Talladega utgave, etter en rekordbrytende utholdenhetstest på Talladega Superspeedway i 1996.

Utstyrsnivåer på "S" og "SE" modellene varierte sterkt, selv om SE-modeller generelt inkluderte Automatic klimaanlegg, skinninteriør, dashbord med tre detaljer og 16" felger.

Avhengig av markedet var NG900 tilgjengelig med 2,0 L eller 2,3 L Saab 16-ventils DOHC-motorer (Saab-motorkoder B204 og B234) med eller uten turbo (kun 2,0 L), samt en 2,5 L versjon av GMs europeiske 54° V6-motor. Motorstyringen for turbomotorene var av Saabs egenutviklet Trionic 5 med Saab Direct Ignition (SDI) og Automatic Performance Control (APC), og for motorer uten turbo ble motorstyringen levert av Bosch Motronic. Motorer uten turbo fikk et fordelerbasert tenningssystem på noen markeder.

I motsetning til den klassiske 900 med sin langsgående motor og fronthengslet panser, fikk NG900 en mer vanlig tverrmontert motor med bakhengslet panser.

Cabriolet modellen ble introdusert i 1995 (I 94 ble fortsatt den klassiske 900 cabriolet solgt). Cabriolet modellen ble produsert på Valmet-fabrikken i Finland. Cabriolet var tilgjengelig i både "S" og "SE" utstyrsnivå.


Sensonic

 

Sensonic clutch utgaver (kun tilgjengelig på Turbo modeller) hadde en manuell girspak som på en standard manuell girkasse, men uten clutchpedalen. Clutchpedalen var erstattet med elektronikk som kunne kontrollere clutchen raskere enn en gjennomsnittlig sjåfør, og gjorde den i hovedsak til en clutch løst manuell girkasse.

Når sjåføren begynte å bevege girspaken, startet en datastyrt mikroprosessor å kjøre en elektrisk motor, som i sin tur drev en hydraulisk aktuator koblet til hovedsylinderen.  Denne brukte hydraulikkvæske, og styrte clutchen automatisk. Når bilen var stillestående og i gir, ble clutchen løsnet ved gasspådrag. Om hverken brems eller gasspedal ble tråkket ned, hørtes en varseltone og en melding blinket på displayet. Hvis ingen handling ble foretatt innen 7 sekunder, ble motoren slått av.

Feil i manual: "Bakke start" funksjon for Sensonic utstyrte biler (som beskrevet i brukermanualen under "Rulling") var ment til å hjelpe med å komme i gang i bakker for å forhindre å rulle frem- eller bakover. Denne funksjonen ble imidlertid ikke implementert på noen produksjonsenheter.

Sensonic clutchen ble tatt ut av produksjonen da 900 modellen ble avviklet i 1998.

 

Saab informasjonsdisplay

NG900 introduserte Saab Information Display, eller SID (kun tilgjengelig på S- eller SE-modeller), som ga sjåføren sanntidsinformasjon under kjøring, for eksempel drivstofforbruk og utetemperatur. Biler med standard spesifikasjoner hadde en digital klokke i stedet for SID og et analogt instrumentpanel med mekanisk trippteller (i motsetning til den digitale kilometertelleren på modeller med høyere utstyrsnivåer). SID kontrollerer også andre kjøretøyfunksjoner, blant annet hørbare varsler for blinklys og horn.

 

En Saab innovasjon, inspirert av selskapets røtter innen luftfart, var "Black Panel" funksjonen som var tilgjengelig i klassiske modeller ved å dreie på paneldimmeknappen, og deretter tilgjengelig på S- eller SE-modeller, ved å trykke på en knapp på det digitale panelet SID, som slokket de fleste instrumentlysene, for å eliminere distraksjon fra dashbordlys under nattkjøring.

Når den var aktiv, tillot den SID-aktiverte funksjonen at mørke instrumenter lyse seg selv igjen når de krevde oppmerksomhet fra føreren, for eksempel motorhastigheten økte alarmerende eller hvis drivstoffnivået skulle falle under 15 liter. Denne funksjonen ble senere omdøpt til 'Night Panel' i Saab 9-3 og Saab 9-5-modellene. I den senere Night Panel-versjonen er speedometeret kun opplyst opp til 140 km/t merket. Resten av skalaen vil kun være opplyst hvis hastigheten til bilen overstiger 135 km/t.

 

 

Tekniske data:

 

Mål:

Lengde: 463,8 cm.

Bredde: 171,2 cm

Høyde:

143,5 cm.

143,8 (97-98 combi)

Akselavstand: 260,1 cm.

Motor B204 (1994-98):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 1 985 cm³

Borr x slag: 90x78mm

Effekt:

128 hk – Innsprøyting

182 hk – Turbo Intercooler

Motor B234 (1994-98):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 2 290 cm³

Borr x slag: 90x90mm

Effekt:

148 hk – Turbo Intercooler

 

Motor B206 (1994):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Uten balanseaksler

Slagvolum: 1 985 cm³

Borr x slag: 90x78mm

Effekt: 133 hk

Motor B258 (1994-95):

Sekssylindret V-motor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 2 498 cm³

Borr x slag: 81,6x79,6mm

Effekt: 168 hk

 

Kraftoverføring:

Tverrstilt motor foran, forhjulsdrift

5-trinns, helsynkronisert, manuell girkasse, F25, gulvspak

5-trinns, Sensonic, semi automatisk girkasse, gulvspak

4-trinns, automatgirkasse, gulvspak


NG motorer

• 2,0 L B204I normalt aspirert 16-ventilert firesylindret rekkemotor, 128 hk

• 2,0 L B206I normalt aspirert 16-ventilert firesylindret rekkemotor uten balanseaksler, 131 hk

• 2,0 L B204L 16-ventilert firesylindret rekkemotor med turbo og intercooler, 182 hk

• 2,3 L B234I naturlig aspirert 16-ventils firesylindret rekkemotor, 148 hk

• 2,5 L B258I 24-ventilert sekssylindret 54º V-motor, 168 hk

 

Modeller:

 

900i:

Under General Motors ble Saab reposisjonert som et luksusmerke. Dette betydde at NG900 ville bli plassert og priset over Opel Vectra, som den delte chassisplattformen med. Det vil også gjøre bunnmodellen 900i dyrere enn Vectra. Dette førte til kostnadsreduserende tiltak for 900i. 900i ville miste vindusviskeren sin, det eksklusive Saab informasjonsdisplayet, og ville bruke et annet instrumentoppsett med en mekanisk trippteller i stedet for et digitalt. De første versjonene manglet til og med turteller. NG900i ville også mistet bakspoileren. Noen 900i-modeller ble senere utstyrt med en standard instrumenter og grunnleggende SID.

900i var kun tilgjengelig i Europa, Australia, New Zealand og Japan som en tre- eller en fem-dørs modell med et valg mellom en 2,0 eller 2,3 L-motor. Modellen solgte ikke særlig godt i Storbritannia og Australia, hvor S- og SE-modellene var populære blant Saab kjøpere. Den var imidlertid populært som et billigere alternativ til S- og SE-modellene.

 

Spesialmodeller og begrensede opplag:

 

Nedenfor er noen spesielle versjoner av NG900 basert på 900 SE 2.0 Turbo med 185 hk, noen er spesifikke for enkelte land, ettersom noen lokale forhandlere produserte dem, eller spesifikke for firmaet som laget dem når de ble bestilt av forhandlere eller Saab selv. Ingen av dem er gjenkjennelig via VIN, alle er kodet som en standard 900 SE.

 

R900, 1996 - Tyskland

 

R900 var den første spesialmodellen av NG900, produsert som en versjon av gruppe A racerbil for SAAB Tyskland av en tuner Uli Weinmann. Modellen er en oppgradert 900 SE Coupe. Produksjonen var begrenset til 200 biler på grunn av produksjonskravene til Gruppe A. Av disse 200 bilene, ble bare 146 stk. bygget og godkjent for gatebruk. Hvor mange av disse bilen som fortsatt eksisterer er ukjent, men det er antatt at ca. 40 stk.  fortsatt eksisterer i verden.  I Norge er det per. 20.12.2022 3 stk. R900, hvor to av disse er gateregistrerte og en er isbanebil. 

Forsetene ble erstattet av sammenleggbare Recaro sportseter i helskinn (velkjent som ekstrautstyr fra Ford Cosworth- og Turbo-modeller), dashbordfronten ble dekket av karbonfiber og sporty metall pedaler ble montert. Karroseriet ble lakkert sort perlemor metallic med R900-dekaler på bakluken, og på forskjermer over blinklys. Fargekodede sidespeil og front-/bakspoilere fra Zender ble også montert, disse fant senere også veien til andre begrensede modeller og Talladega versjonen som standard. Understellet ble senket med 30 mm for bedre veigrep, og 3" eksos av rustfritt stål ble montert for å gi mer effekt og sportslig lyd. 6-eikers 17" ATS Type 10 felger i matt sølv ble for første gang godkjent til NG900 med 245/35 dekk, eller valgfrie 225/45 16", dette står beskrevet på et klistremerke på førersidens B-stolpe.

Effekten var uendret med 185 hk på de gateregistrerte bilene. R900 ble tilbudt med manuell-, automat- og Sensonic girkasse. Senere ble noen R900-modeller oppgradert av Hirsch Performance (sveitsisk Saab-tuner) til steg 1, og leverte da 222 hk og 310 Nm med manuell- eller 275 Nm med automat girkasse. Akselerasjon fra 0100 km/t ble med dette redusert fra (auto/manuell) 8- til 7,4 sekunder for manuelle utgaver og fra 9,5 til 9 sekunder for automat modeller. Selv om ingen deler ble byttet ut ved tuning av bilen, kostet denne ECU-modifikasjonen rundt 2000 CHF på den tiden. Det antas at R900 påvirket SVO-prosjektet og den senere Viggen utviklingen.

Gruppe A bilene fikk noen litt andre spesifikasjoner en gatemodellene. Motorene ble blant annet oppgradert med racing stempler, andre kamakslinger, modifiserte og oppgraderte topplokk. Turbo ble oppgradert av TurboTab, og wastegate var fra Cosworth. I tillegg fikk gruppe A R900 to oljekjølere, ny intercooler, ny eksos med race katalysator, samt mange oppgraderinger på chassis og bremser.  Girkassen var den eneste delen som ble beholdt fra den orginale produksjonslinjen, men med et kortere siste gir for å reduser farten til 210 km/t, samt en 40% sperre fra ZF. Alle disse  oppgraderingene resulterte  i en effekt på 285 hk ved 5800 rpm. og 470 Nm ved 4400 rpm, noe som var svært imponerende med sine 1100 kg i 1995. 

Mange av disse bilene eksisterer dessverre ikke lenger.

 

SUN Beach, 1996/1997 - Sveits

 

SUN Beach av RINSPEED ble produsert for den sveitsiske importøren Scancars, begrenset til kun 70 stk. 900 SE Cabriolet ble brukt som utgangspunkt, og på denne var det stort sett kosmetiske endringer, siden effekte var den samme (185 hk). Prisen på den tiden var satt til 70 000 CHF.

De fleste endringene ble gjort på interiøret. Alle nakkestøtter var i turkis med SUN Beach-logoen brodert. Turkis karbonfiber er benyttet på dashbordet, over hanskerommet, luftventiler, over SID, radio, askebeger, men også på vinduene, selv på dørhåndtak. Gamasje og girkule ble også farget i turkis. Armlen ble ogdå lagt til utstyrlisten.

Karosseriet ble lakkert i Neptune Turquoise Metallic farge med fargekodet Zender spoiler foran og bak, det var perlemors lakk som glitret mellom lilla og grønn eller blå. Bilen ble senket med 30 mm ved hjelp av Eibach fjærer og gule Koni støtdempere. For å dra ytterligere komplimentere den oppgraderte fjæringen, utseendet og stil, ble kromversjoner av bredere 5-eiket 16" Moda M1 BBS felger brukt med 225/45 dekk. Siden brede dekk ikke er optimalt under vinterforhold, fikk også kjøperer et ekstra sett med originale 16" lettmetallfelger, disse med 205/50 vinterdekk. Mange av disse bilene er kjent for å være utstyrt med Sensonic girkasse.

Bortsett fra på hodestøtter, var SUN Beach-logoen også på et klistremerke under høyre baklys og like over stripen bak dørene. Det var også logo på felgene. Disse modellene er nå registrert i Tyskland, Belgia, Nederland, Tsjekkia og til og med Norge.

 

Aero, 1996/1997 - Italia

 

Det finnes ingen offisiell Aero versjon av NG900 sammenlignet med 9000, 9–3 eller 9–5. Denne spesielle versjonen ble skapt av SIDAUTO-forhandleren, som den gang tilhørte Odoardo Pagani (Saab kalte opp fragen Odardo / Edwardian grå etter hans grå dress). Det faktiske produksjonstallet på denne versjonen er ukjent, det antas at opprinnelige produksjonstall ble satt til 200 stk, mens det også er kjent at ikke alle karosseriene ble brukt. Det ble heller ikke gjort noen oppgraderinger av effekten, bortsett fra sportsunderstell, forble alt det samme som på 900SE / 900 Talladega. Alle er utstyrt med manuell girkasse, da automatkassen manglet den ekte sportsligheten.

Modellen ble kun produsert som Coupe, i sølv metallic eller sort, sølv antas å være langt mer vanlig enn sort. Begge fargeversjonene brukte imidlertid det grå Odoardo-skjørtesettet, som er en hyllest til 900 Classic Aero/SPG med et AirFlow lignende skjørtesett. Derfor er også støtfangere foran og bak grå. Støtfangeren foran og bakluke  hadde Zender spoilere, begge fargekodet sammen med speil. Det ble brukt sølv metallic felger med standard Saab 3eiket design, kjent fra 9000 Aero modeller, produsert av RONAL som SuperAero 16" på standard 205/50 dekk. I interiøret ble det brukt standard sorte skinnseter, noen av dem perforerte. Det samme skinnet ble brukt på dørene. Bortsett fra karbonfiberdekket på dashbordet, var interiøret også standard.

Skjørtesettet besto av et sideskjørt, som var ett stykke sammen med front- og bakskjermpaneler og et separat dørpanel. Det var en SAAB logo under blinklyset på fremskjermspanelet. Denne modellen hadde Aero logoen (samme som på 9000 Aero), plassert etter 900 logoen på bakluken. Noen av skjørtesettene som ble produsert ble aldri montert på Aero modeller (mest sannsynlig fordi det planlagte produksjonsnummeret ikke ble nådd) og ble brukt av enkeltpersoner på Talladega Coupe, R900, eller Viggen og 9-3 Cabriolet-modeller. De siste skjørtesettene ble solgt så sent som i 2004.

 

Mellow Yellow, 1997 - SAAB Europa versjon

 

Det ble antagelig laget 350 gule SAAB NG900 Cabriolet modeller, hvorav 32 stk. ble eksportert som amerikanske modeller. Av de resterende ble 210 stk. konvertert til den begrensede utgaven av Rinspeed. Mange kilder hevder at det bare var 150 stk., noe som er usant av en spesiell grunn. Et uvanlig tilbehør ble levert - armbåndsur MARK XII av det sveitsiske merket IWC. Selvfølgelig var den automatiske klokken lik kabriolet i design. Urkassen og urskiven var titanfarget, skinnremmen skinner i en fyldig gul farge. Klokkemodellen var litt annerledes enn standard MARK XII, med for eksempel ordene "SAAB AUTOMATIC" i stedet for "MARK XII AUTOMATIC". Klokken ble laget i et begrenset antall på 210 stk. Prisen på klokken er nå lik eller enda høyere enn selve bilen. Ved lansering kostet bilen med armbåndsur som gavetilbehør rundt 74 000 DM.

Selve bilen er for det meste en standard NG900, lakkert i Monte Carlo gul farge som en hyllest til 900 Classic cabriolet i samme farge. Den hadde i tillegg noen detaljer i mørkegrå, eller rettere sagt titan metallic, som striper på støtfangerne og kuppeldekselet til sikkerhetsbelte. Den samme fargen ble brukt på de 3 eika 17" Antera 145 felgene, med 215/40 dekk, som fulgte med sportsunderstell. Det var også et sporty eksosanlegg med rund krom eksostupp. Effekten var igjen den samme som på standard 900 SE Turbo, med 185 hk. Bortsett fra ovennevnte spesialversjoner, var det ikke benyttet spoiler foran eller bak her. Halvparten av bilene var utstyrt med manuell girkasse, mens den andre halvparten var automatgir. Sensonic var ikke ikke benyttet.

Mellow Yellow logoen av Rinspeed var på felgene, under venstre baklys, på sikkerhetsbeltespolen, men også i midten av instrumentpanelet, der all belysning var gul i stedet for den originale grønne. Den eneste andre endringen i interiøret er titan metallic trim over SID, radio og klimapanel, samt over vindusheis kontrolleren. Mange av disse bilene er fortsatt registrert over hele Europa, noen er kjent for å vær kraftig trimmet. Av alle spesialmodeller er dette sannsynligvis den mest kjente NG900 spesialversjonen i Saab-miljøet.

 

 

Priser og prestasjoner:

 

1998:

• Best i klassen, biler USD 25 000 - USD 35 000 (900 S Turbo) - Kiplinger's Personal Finance, USA

 

1996:

• Blant topp ti sportsbiler - Consumer's Review, USA

• IBCAM British Steel Auto Design Award (Saab 900 2.0i Coupé) - Institute of British Carriage and Automobile Manufacturers, Storbritannia

• Best Buy - Consumers Digest, USA

• Nye verdensrekorder for utholdenhet, i Talladega, USA

 

1995:

• Toppbil i sin prisklasse (Saab 900 SEV6) - American Automobile Association (AAA)

• Best Buy - Consumers Digest, USA

• Blant topp ti sportsbiler - Consumer's Review, USA

• Technology Award 1995 for Saab Sensonic - Autocar, Storbritannia

 

1993-1994:

• Toppvalg i den årlige leseravstemningen Årets bil – Autoweek Magazine, USA

• Årlig spesialpris til Saab Safeseat - Motorjournalistklubben, Danmark

• En av de ti mest forbedrede bilene og lastebilene i 1994 - Syndikerte bileksperter Mike Anson og Steven Parker, USA

• Årets importbil 1993/94 i Japan - RJC (Automotive Researchers and Journalists Conference of Japan), Japan

• Best Buy - Consumers Digest, USA

• Utmerket svensk design 1994 - Svenska Konsthantverks- och Designföreningen, Sverige

• Årets familiebil (900S) - Motoring '94, Canada

• Scandinavian Design Prize 1994 - The Scandinavian Design Council (De nordiske designsentrene)

• Årets lederbil 1994 - portugisisk biltrofé

• 1993 Best Buy - Consumers Digest, USA

• Årets design 1994 - Automobile magazine, USA

• Beste nye bil – Kiplingers Personal Finance magazine, USA

• Årets bil 1993 - Moottori magazine, Finland

• Best of What's New - Popular Science, USA

• 2. mest populære bil - STATUS magazine, Tyskland

• Årets teknologi 1994 (for Saab Trionic) - Automobile magazine, USA

 

Salg av rettigheter til BAIC

 

I januar 2010 bekreftet General Motors at de solgte rettighetene til New Generation 900 sammen med Saab 9-5 før 2010 og Saab 9-3 før 2002 til Beijing Automotive Group (BAIC) for 197 millioner dollar. Pakken inkluderte tre kjøretøyplattformer, to girsystemer og to motorsystemer.